«نظریه و نقد ادبی» اثر برگزیده جایزه ادبی جلال آل‌احمد شناخته شد

۲۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۷ کد : ۵۷ اخبار
تعداد بازدید:۴۶۲۷
کتاب «نظریه و نقد ادبی؛ درسنامه میان رشته‌ای» به قلم حسین پاینده منتشر شده توسط سازمان مطالعه و تدوین (سمت)، اثر برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد شناخته شد.
«نظریه و نقد ادبی» اثر برگزیده جایزه ادبی جلال آل‌احمد شناخته شد

به گزارش روابط عمومی «سمت»، در اختتامیه دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد که عصر شنبه ۲۳ آذر در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد، جایزه کتاب برگزیده به صورت مشترک به کتاب‌های «نظریه و نقد ادبی؛ درسنامه میان رشته‌ای» به قلم حسین پاینده از سازمان «سمت» و «بومی‌سازی جادویی در ایران» به قلم محمد حنیف و محسن حنیف از انتشارات علمی فرهنگی و تعلق گرفت.
گفتنی است «نظریه و نقد ادبی؛ درسنامه میان رشته‌ای» در دو جلد به معرفی جدیدترین رویکردهای نقد ادبی اختصاص دارد و شامل نمونه‌‌های عملی از کاربرد این نظریه‌ها در نقد ادبیات فارسی (شعر و نثر کهن و معاصر) و متون فرهنگی (فیلم، عکس، تصاویر دیجیتال در فضای مجازی، سریال تلویزیونی و …) است. برخی از رویکردهای نقادانه معرفی‌شده در این کتاب عبارت‌اند از: ساختارگرایی، روایت‌شناسی، نقد لاکانی، نشانه‌شناسی (رویکردهای سوسور، پِرسْ و بارت)، روانکاوی، مطالعات زنان، تاریخ‌گرایی نوین، پسامدرنیسم، مطالعات فرهنگی، فرمالیسم، نظریه‌ی دریافت و …
نقد ادبی در  این کتاب با رویکردی میان‌رشته‌ای به مخاطب معرفی شده و لذا نویسنده کوشیده است تا هم در شیوه طرح مباحث و هم در نمونه‌های نقد عملی، کتاب حاضر بتواند نیازهای دانشجویان را در رشته‌های مختلف ادبیات و علوم انسانی پاسخ دهد. به همین دلیل، در این کتاب علاوه بر کاربرد نقد در حوزه‌ی مطالعات ادبی، مباحثی درباره‌ی معماری، تحلیل عکس، تحلیل تصاویر فضای مجازی، نقاشی، فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی و غیره مطرح شده‌اند.
چاپ نخست جلد اول و دوم کتاب کتاب «نظریه و نقد ادبی؛ درسنامه‌ای میان‌رشته‌ای» در ۱۱۰۰ صفحه به قیمت ۲۸۰۰۰۰ ریال و ۳۲۰۰۰۰ ریال در پاییز ۱۳۹۷ توسط سازمان «سمت» منتشر و به جامعه علمی کشور عرضه شده است.

 

کلید واژه ها: جایزه جلال آل احمد حسین پاینده نقد ادبی


( ۱ )

نظر شما :