نشست علمی «محور جبهه مقاومت: نتایج و آثار» برگزار شد

۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۳ کد : ۴۹۱ اخبار
تعداد بازدید:۲۰۷۶
نشست علمی «محور جبهه مقاومت: نتایج و آثار» با حضور دکتر منوچهر رشادی، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور ایثارگران در «سمت» برگزار شد.
نشست علمی «محور جبهه مقاومت: نتایج و آثار» برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، کانون بسیج اساتید «سازمان مطالعه و تدوین» به مناسبت سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با دعوت از دکتر منوچهر رشادی، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور ایثارگران این نشست علمی را در محل سازمان برگزار کرد.

دکتر خادمی، مسئول کانون بسیج اساتید «سمت» شهید سلیمانی را به عنوان یکی از اولیاء الهی معرفی کرد و این شهید را مصداق بارز آیۀ کریمۀ «فَرَوح وَ رَیحَان وَ جَنَّتُ نَعِیم» دانست. خادمی با بیان اینکه راز این ارتقای وجودی همانا اتصال شهید سلیمانی به مقام ولایت است گفت از طریق این اتصال وی به مقامات معنوی و فتوحات غیبی دست یافت و در نهایت فاتح دلها لقب گرفت.

دکتر منوچهر رشادی، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور ایثارگران با اشاره به اصطلاح «مکتب سلیمانی» که از فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید کرد برجسته‌ترین چیز در مکتب سلیمانی مدیریت جهادی است و مدیریت جهادی برآمده از مکتب عاشورا و مکتب سیدالشهداء(ع) است.»

دکتر رشادی در بیان مصداق از مدیریت جهادی به عملکرد رزمندگان ایرانی در منطقه فاو اشاره کرد و یاداور شد: «در فرازی از سخنان امیرالمومنین علی(ع) که در آن خطاب به فرزندشان محمدبن حنفیه در زمانی که عَلَم سپاه اسلام را به او می‌سپرد آمده: عَضَّ عَلَى نَاجِذِکَ أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَکَ - یعنی دندان روى دندان فشار بده و کاسه سرت را به خدا عاریت ده - نشان می‌دهد یکی از ویژگی‌های مدیریت جهادی سرسپردگی کامل به خداوند است و شهید سلیمانی واجد این ویژگی بود.»

مدیر گروه جامعه‌شناسی جنگ و دفاع مقدس سازمان «سمت» در ادامه به برخی ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی اشاره کرد و تعدادی از ویژگی‌های شاخص شهید سلیمانی را برشمرد و در قسمت پایانی سخنان خود به تبیین راهبرد ایران در منطقه سوریه و عراق پرداخت و گفت: «کاری که ایران در عراق و سوریه کرد فعال کردن نیروهای مردمی به محوریت مساجد بود تا از این طریق خود مردم با سازماندهی در برابر داعش بایستند.»

سخنران پایانی این نشست دکتر داود مهدوی‌زادگان رئیس «سازمان مطالعه و تدوین» بود که در ابتدای سخنان خود با اشاره به سوابق حضور دکتر رشادی در میادین جنگ با رژیم بعث عراق، تاکید کرد آنها که از زمان جنگ ماندند و شروع به تبیین راه شهدا و حقیقت دفاع مقدس کردند کاری زینبی را در پیش گرفتند. 


 دکتر مهدوی‌زادگان افزود: »نگاه رزمندگان در دوران دفاع مقدس این‌گونه بود که یا باید شهادت نسیبمان شود و یا اگر زنده ماندیم باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم. نکته مهمی که ‍‍پیرامون دفاع مقدس مطرح است امتداد تجربه آن است در واقع 8 سال جنگ تحمیلی جوانانی باغیرت،اهل مقاومت، میهن‌دوست، دین‌دار و بسیاری از مشخصات والای دیگر‍پرورش داد.«

رئیس «سازمان مطالعه و تدوین» یادآور شد: »دشمن امروز با دستگاه تبلیغاتی عظیم خود سعی دارد با ‍پرنگ کردن عده‌ای معدود از جوانان گمراه، الگوی جعلی برای سایر جوانان ایران ایجاد کند در حالی که با مقایسه جوانانی که در دوران دفاع مقدس پرورش یافته‌اند یعنی همان‌هایی که از شوق خدمت به اسلام و ایران حتی شناسنامه‌های خود را دستکاری می‌کردند تا زودتر برای دفاع از کشور به مرزها اعزام شوند با این عده‌ی معدود می‌توان هرچه بیشتر به بی‌ارزش بودن این الگوهای جعلی پی برد.

همچنین دکتر مهدوی‌زادگان پیرامون موضوع مدیریت‌جهادی که در جلسه مطرح شده بود گفت: «همانطور که دکتر رشادی مدیریت جهادی اشاره کردند باید گفت حقیقتا استفاده از این نوع مدیریت در زمان جنگ بسیار تاثیرگذار بود به نحوی که در مواردی دستاورد‌های نظامی ما مانند فتح فاو باعث حیرت کارشناسان نظامی دنیا می‌شد. در آن زمان مفاهیمی مانند جنگ‌های نامنظم و پارتیزانی مطرح بود اما مدیریت جهادی چیزی فرای این مفاهیم بود. تجربه دفاع مقدس محدود به یک تجربه نظامی نبود و ابعاد گسترده‌ای داشت و در واقع یک فرهنگ زندگی بود از زندگی اجتماعی، حیات معنوی، حیات سیاسی گرفته تا حیات نظامی در آن دیده می‌شد.»

دکتر مهدوی‌زادگان جنگ را عامل جاری شدن برکات متعدد بر مردم و کشور دانست و افزود: «هشت سال دفاع مقدس سبب شد تا تجربه فرانظامی، به‌دست بیاید و آن هم فرهنگ و زندگی جهادی بود. این در حالی است که برخی بعد از پایان جنگ درصدد آن برآمدند تا این فرهنگ و سبک زندگی را از مردم بگیرند و با صراحت تمام هم گفتند وقتی آخرین گلوله توپ شلیک شود، زندگی مدنی آغاز می‌شود. این تفکر در میان افراد تصمیم‌گیر و دولتی هم بود همچنان که هرجا حرف از خدمت به میان می‌آمد، اجازه می‌دادند تا افراد تربیت شده در سبک و شیوه جهادی وارد بشوند و هرجا که حرف قدرت بود از ورود آنها جلوگیری می‌کردند. شهید سلیمانی کسی بود که این سبک و فرهنگ را بعد از دفاع مقدس زنده نگه داشت و حتی آن را در قالب سپاه قدس در سطح منطقه و به صورت فرا مرزی منتشر کرد. امروز مقام معظم رهبری از مکتب شهید سلیمانی سخن می‌گویند و این دقیقا به خاطر آن است که مشی و منش این شهید بزرگوار را دیده‌اند.»

رئیس «سازمان مطالعه و تدوین» درباره چگونگی شکل گیری مکتب شهید سلیمانی گفت: «حقیقت امر این است که مکتب سلیمانی در دامن اندیشه‌ی ولایی رشد کرد و اگر این اندیشه ولایی نبود همان اندیشه حاکم بر دولت‌های وقت می‌ماند و این مکتب اساسآ تشکیل نمی‌شد و ادامه پیدا نمی‌کرد و پیروان امروز آن پس از جنگ به امور عادی دنیوی خود می‌پرداختند. به عبارت دیگر گفتمان ولایی یک گفتمان مادر بود که در دامان خود این امکان را فراهم کرد تا شخصی مانند شهد سلیمانی بتواند تجربیات دفاع مقدس را در قالب یک مکتب گسترش دهد و امروز ما شاهد این هستیم که مکتب سلیمانی تبدیل به یک مکتب جهانی شده است و دوست ودشمن در سراسر دنیا آن را می‌شناسند.»

دکتر مهدوی‌زادگان  افزود: »امروز در منطقه‌ما کشورهایی قبول کرده‌اند که اگر می خواهند در برابر ظلم و ستم و تجاوزگری رژیم‌های مانند آل‌سعود بایستند راهی بهتر بجز استفاده از تجربیات دفاع مقدس ما و مکتب شهید سلیمانی ندارند.«

رئیس «سازمان مطالعه و تدوین» در پایان با ابراز امیدواری از اقدامات آتی «سمت» برای گسترش مکتب شهید سلیمانی افزود: »انشالله سازمان »سمت« بتواند با همکاری عزیزانی مانند دکتر رشادی آثار متعددی ‍یرامون فرهنگ دفاع مقدس و مکتب شهید سلیمانی تولید کند و آن را در اختیار جامعه دانشگاهی کشور قرار دهد.»

کلید واژه ها: دفاع مقدس مکتب سلیمانی دکتر داود مهدوی‌زادگان


( ۷ )

نظر شما :