نشست مشورتی معاونان و مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها برگزار شد

۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۶ کد : ۴۲ اخبار
تعداد بازدید:۴۹۴۳
نشست مشورتی معاونان و مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با حضور حسین سالار آملی قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در تالار زنده‌یاد نوشیروانی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.
نشست مشورتی معاونان و مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها برگزار شد

در این اجلاس، حسین سالار آملی رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به چرخه دانایی جهانی اشاره کرد و گفت: «گذر دنیا از محیط فیزیکی به محیط سایبری- فیزیکی تحول، روند توسعه دانایی در اواخر قرن بیستم را ضروری کرد، که در قرن ۲۱ شتاب بیشتری گرفته است. در این چرخه علم نه تنها تماماً در یک کشور تولید نمی‌شود؛ بلکه می‌شکند و بخشی از آن توسط یک کشور انجام می‌شود و بسیاری از هنجارسازی‌های جهانی توسط این چرخه تبیین می‌شود».
وی صریح کرد: «رقابت‌پذیری و گذر جهانی از سیستم‌های ساده و خطی به سیستم‌های پیچیده و چند بعدی که با تحولات غیرمنتظره نیز همراه است، نشان می‌دهد که بازیگران چرخه علم دیگر نمی‌توانند از یک مجموعه داخلی یا ساده به اهداف خود برسند. کشورها با توجه به ظرفیت‌های داخلی، توانمندی بازی در سطح بین‌الملل و هوشیاری ملی، می‌توانند در چرخه دانایی جهانی حضور داشته باشند و بخشی از هنجارسازی بین‌المللی را بر عهده گرفته و سهم ملت خود را از چرخه دانایی بین‌المللی بگیرند».
سالار آملی افزود: «ایران با داشتن چهار خصوصیت شامل: نیروی انسانی توانا، رشد علمی مناسب، علاقه فردی، جمعی و ملی به علم‌آموزی و دوری سیستم علمی داخلی از فساد، ظرفیت حضور و بهره‌وری از چرخه دانایی جهانی را دارد».
قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه به ارائه نمودارهایی از ارتباطات علمی بین ایران و اتحادیه اروپا، چین و ... پرداخت و در پایان گفت: «ما راهی جز قرارگیری در شبکه دانایی جهانی، ظرفیت‌سازی و به ارمغان آوردن کیک دانایی جهانی برای ملت خود نداریم، که نیازمند همت شما اعضای هیئت علمی و اندیشمندان جامعه است».
این مراسم با برگزاری سه نشست تخصصی با عناوین «راهکارهای تقویت و گسترش همکاری با سازمان‌های تخصصی علمی بین‌المللی»، «آئین‌نامه بند الف ماده ۶۴ قانون برنامه ششم توسعه (تأسیس شعب دانشگاهی مشترک)» و «راه‌اندازی اتاق همکاری‌های علمی در دانشگاه‌های معتبر غیرایرانی، ادامه یافت. شهره روغنی مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی «سمت»، به عنوان نماینده سازمان مطالعه و تدوین (سمت) در این نشست حضور داشت.

کلید واژه ها: وزارت علوم سالار آملی


نظر شما :