دیدار سرپرست «سمت» با استاد برجسته دانشگاه تهران

۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۲ کد : ۳۳۶ اخبار
تعداد بازدید:۲۸۱۹
دکتر داود مهدوی‌زادگان سرپرست سازمان «سمت» با دکتر مهدی محقق استاد برجسته دانشگاه تهران دیدار کرد.
دیدار سرپرست «سمت» با استاد برجسته دانشگاه تهران

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، حجت‌الاسلام دکتر داود مهدوی‌زادگان سرپرست سازمان «سمت» عصر روز سه‌شنبه بیست و یکم دی‌ماه در دیداری با دکتر مهدی محقق استاد برجسته دانشگاه تهران از خدمات ارزنده علمی وی تقدیر کرد.

همچنین در این دیدار که علاوه بر حجت‌الاسلام محمود محقق فرزند دکتر مهدی محقق هیئتی از «سمت» شامل دکتر حمیدرضا خادمی معاون پژوهشی و عبدالرضا محمدی مدیر روابط‌عمومی سازمان «سمت» نیز حضور داشتند سرپرست این سازمان ضمن ابراز خوشوقتی از ملاقات با دکتر مهدی محقق تاکید کرد:

«دکتر محقق دست‌پرورده حوزه و استادان عالی‌قدر حوزوی است و نقش بی‌بدیل و ستودنی ایشان را در تألیف، تصحیح و انتقال معارف دینی و حوزوی به مجامع دانشگاهی داخل و خارج از کشور را باید ستود.»

وی ضمن قدردانی از همراهی همیشگی دکتر مهدی محقق با سازمان «سمت»، دکتر محقق را از پیش‌گامان ترویج و شناساندن کتب اسلامی، استادان فلسفه اسلامی در دانشگاه‌های معتبر ایران و دنیای غرب دانست، و خواهان بهره‌مندی بیشتر سازمان «سمت» از تجارب این استاد برجسته شد.

در ادامه این دیدار دکتر مهدی محقق نیز به بیان خاطراتی از دوران تحصیل و تلمذ نزد استادان بنام حوزه‌های علمیه مشهد و تهران، دانش فراوان به همراه تهذیب نفس آنها را ستودنی خواند و یادآور شد: «با تأسیس مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران - دانشگاه مک گیل و جلب همکاری استادان مبرّز داخلی و خارجی بیش از شصت اثر نفیس در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی در قالب دو مجموعه ارزشمند از قبیل «سلسله دانش ایرانی» و «تاریخ علوم در اسلام» به جامعه علمی کشور عرضه شده است.»

دکتر محقق در پاسخ به سؤال دکتر مهدوی‌زادگان که چه آثاری مناسب عرضه در عرصه بین‌المللی است، افزود: «آثار عالمان برجسته چهارصد سال اخیر ایران، در زمینه‌های حکمت، فلسفه و ... که بسیار ارزنده است و همچنان مغفول مانده از قبیل آثار استاد ملاعلی نوری، ملا رجبعلی تبریزی، حاج ملا هادی سبزواری، ملامحسن فیض کاشانی، ملا عبدالله مدرس زنوزی و ... شایسته است مورد تحقیق، بررسی و عرضه به مجامع دانشگاهی داخل و خارج از کشور قرار گیرد. برای مثال اثر ارزشمند علی حکیم تحت عنوان «رسالة فی مباحث الحمل یا رسالة حملیه» شایسته توجه و معرفی به مخاطبان است.»

همچنین دکتر محقق در این دیدار خواستار توجه جدّی دولت و مجامع دانشگاهی به‌ضرورت این قبیل موضوعات شد و ایران را باتوجه‌به سابقه دیرین فلسفی که همواره مبتنی بر کشف و شهود و نه استدلال بوده است را از جمله پویاترین و زنده‌ترین خاستگاه‌های فلسفی جهان برشمرد. 

وی اهمیت‌دادن به جنبه‌های بین‌المللی فعالیت‌های این‌چنینی را، بسیار مهم دانست و حتی آثار ارزشمند استادان برجسته معاصر از قبیل شهید مطهری، علامه حسن‌زاده آملی و علامه جوادی آملی را از جمله آثار دانست که بایستی مدنظر قرار گیرد. 

دکتر مهدی محقق در سال ۱۳۰۸ در شهر مشهد به دنیا آمد و تحصیلات حوزوی را در مشهد و تهران گذراند و موفق به اخذ درجه اجتهاد از آیات عظام محمدحسین کاشف‌الغطاء و محمدتقی خوانساری شد.

وی در سال ۱۳۲۷ وارد دانشگاه تهران شد و دوره دکتری الهیات را در سال ۱۳۳۷ به پایان رساند و در سال ۱۳۳۸ نیز موفق به اخذ درجه دکتری در زبان و ادبیات فارسی از همان دانشگاه شده است.

 این نویسنده، علامه، ادیب، فقیه، مجتهد، نسخه‌پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی همچنین بنیان‌گذار دائره المعارف تشییع و رئیس اسبق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بوده است.

وی همچنین مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ دانشگاه مک گیل و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. 

 

 

از این استاد برجسته آثار متعددی به رشته تحریر درآمده که از این میان کتاب «فرهنگ اصطلاحات پزشکی و داروشناسی در ادب فارسی»  توسط سازمان «سمت» منتشر شده است. 


نظر شما :