«سمت» میزبان مسئولین وزارت تحصیلات عالی افغانستان

۰۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۹ اخبار
تعداد بازدید:۵۰۵۹
در جلسه مشترک هیات اعزامی وزارت تحصیلات عالی افغانستان و مسئولین سازمان «سمت» ، محمد ذبیحی رئیس این سازمان ضمن اشاره به مشترکات فرهنگی، مردم دو کشور را همچون یک ملت واحد دانست و برای کمک به توسعه علمی جمهوری اسلامی افغانستان اعلام آمادگی کرد.
«سمت» میزبان مسئولین وزارت تحصیلات عالی افغانستان

سازمان «سمت» روز سه شنبه اول مرداد ماه میزبان هیأتی از وزارت تحصیلات عالی افغانستان بود. در این دیدار محمدرضا سعیدی، معاون نظارت علمی و فنی سازمان «سمت» ضمن خوش آمدگویی به هیات افغانستانی به معرفی بخشی از دستاوردهای این سازمان در سه دهه گذشته پرداخت و با یادآوری سابقه طولانی همکاری سازمان «سمت» و مراکز علمی افغانستان و وزارت تحصیلات عالی این کشور ابراز امیدواری کرد که این روابط طولانی بیش از پیش قوت بگیرد.


سعیدی اضافه کرد: « خرسندیم از اینکه سازمان «سمت» از سال 1381 تاکنون در زمینه تأمین نیاز جامعه علمی افغانستان به کتاب¬های دانشگاهی با وزارت تحصیلات عالی این کشور در ارتباط است. حاصل این ارتباط چاپ 59 عنوان کتاب ویژه افغانستان و اهدای 80 هزار نسخه از آثار «سمت» به دانشگاه¬ها و مراکز علمی این کشور بوده است.»
حجت الاسلام ذبیحی رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه(سمت) نیز با اشاره به اشتراکات عمیق فرهنگی و تمدنی دو کشور تاکید کرد؛ این اشتراکات به حدی است که می توان گفت مردم دو جمهوری اسلامی ایران و افغانستان یک ملت هستند. 

 


همچنین ذبیحی در پاسخ به پیشنهاد طرف افغانستانی مبنی بر تاسیس سازمانی مشابه «سمت» یا شعبه‌ای از این سازمان در افغانستان با کمک سازمان «سمت»، این پیشنهاد را بسیار مثبت ارزیابی کرد و از این که مسئولین وزارت تحصیلات عالی به فکر تولید محصولات آموزشی هستند ابراز خرسندی نمود.
ذبیحی تاکید کرد اگر طرف افغانستانی اراده کافی برای ایجاد یک نهاد مشابه در افغانستان را داشته باشد سازمان «سمت» حاضر است تجربیات خود را در اختیار این نهاد بگذارد و از آن حمایت علمی لازم را به عمل خواهدآورد.


سید فرهاد شهید زاده رئیس عمومی انسجام امور آکادمیک وزارت تحصیلات عالی افغانستان که ریاست هیأت افغانستانی را بر عهده داشت نیز ضمن تقدیم تحیات و تمنیات وزارت تحصیلات عالی افغانستان به مسئولان «سمت» گفت: «بر روح بلند دکتر احمدی که گام‌های ارزشمندی در افغانستان برداشت، درود می‌فرستیم و انتصاب دکتر ذبیحی به ریاست سازمان را تبریک گفته و به نمایندگی از دولت افغانستان از سازمان «سمت» و فعالیت‌های آن در افغانستان تشکر می‌کنیم. پیوندها و اشتراکات فرهنگی میان دو ملت ناگسستنی و منافع دو کشور به هم گره خورده است. ارتباط میان افغانستان و ایران فراتر از یک ارتباط علمی و یک ارتباط استراتژیک به شمار می رود. افغانستان در یک طرح ملی قصد دارد تا در دانشگاه‌ها سرفصل‌های درسی را مورد بازنگری قرار دهد و منابع درسی جدیدی را تألیف کند که برای دست یافتن به این مهم نیازمند حمایت و مساعدت «سمت» است.»

 


سید عالم رحمتی سرپرست ریاست ارتباط خارجه و تنظیم بورس‌ها  وزارت تحصیلات عالی افغانستان نیز ضمن تایید نظرات رئیس سازمان «سمت» در مورد اشتراکات بی‌نظیر فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان، خواستار تعاملات بیشتر و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ مشترک وزارت تحصیلات عالی افغانستان با سازمان «سمت» شد.
در این رابطه، سعیدی معاون نظارت علمی و فنی سازمان «سمت» پیشنهاد کرد طرف افغانستانی هرچه سریع‌تر آیین‌نامه اجرایی پیشنهادی خود را برای اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌ای که پیشتر به امضا رسیده بود به سازمان «سمت» ارسال کنند تا پس از بررسی این تفاهم نامه وارد فاز اجرایی شود


حسن کلاته رئیس گروه همکاری‌های علمی دو جانبه حوزه بین الملل وزارت علوم که از دیگر حاضرین در جلسه یود پیشنهاد کرد برای تسریع روند اجرای تفاهم نامه مذکور دوطرف با معرفی افرادی، یک کمیته اجرایی تشکیل دهند تا این کمیته با برگزاری جلساتی منظم به روند اجرایی شدن این تفاهم‌نامه کمک کند


محمد کامه وال رئیس دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی، توریالی غیاثی رئیس روابط فرهنگی وزارت امورخارجه افغانستان به ‌همراه جمال انصاری مسئول علمی و دانشجویی و فاطمه طالقانی دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران از دیگر اعضای هیأت افغانستانی در این نشست بودند.


این هیات بلند پایه وزارت تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان با اهتمام مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران برای بازدید و رایزنی با چند مرکز علمی و دانشگاهی ایران به مدت یک هفته در تهران حضور دارد.

 

لینک کوتاه خبر : bit.ly/2Go4psr

کلید واژه ها: بین الملل


نظر شما :

سیمین هاشمی ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۸
سلام و عرض خسته نباشید. تصاویر دفرمه شده است. امکان اصلاحش هست؟
پاسخ مدیر سایت ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۶

سلام در چه دستگاهی به این صورت دیده شده است؟ منظورم موبایل یا رایانه شخصی