بررسی راهکارها و ضرورت‌های ارتقای جایگاه پژوهش در «سمت»

۲۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۲ کد : ۵۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۵۷
پژوهشکده تحقیق و توسعه «سمت»، روز سه‌شنبه ۲۶ آذرماه در راستای ارتقای جایگاه پژوهش در سازمان «سمت»، نشستی را ویژه اعضای هیئت علمی این سازمان، برگزار می‌کند.
بررسی راهکارها و ضرورت‌های ارتقای جایگاه پژوهش در «سمت»

به گزارش روابط عمومی «سمت»، در نشست «ارتقای جایگاه پژوهش در سازمان «سمت»؛ راهکارها و ضرورت‌ها»، که کورش فتحی واجارگاه معاون پژوهشی «سمت» دبیری آن را بر عهده دارد، محمد آریامنش معاون اجرایی سازمان «سمت»، حمیدرضا خادمی معاون پژوهشکده تحقیق و توسعه و زهرا ابوالحسنی چیمه مدیر پژوهشی این سازمان، سخنرانی می‌کنند.
گفتنی است پژوهشکده «سمت»، هفته گذشته نشست «آشنایی با نحوه برگزاری کرسی‌های نوآوری و نظریه‌پردازی تخصصی و ترویجی» را با حضور اعضای هیئت علمی سازمان «سمت» برگزار کرد؛ که در آن علی‌اکبر مسگر، معاون حمایت و گفتمان‌سازی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، به سخنرانی پرداخت.

علی اکبر مسگر در این کارگاه، هدف از راه‌اندازی کرسی‌های نظریه پردازی و کرسی‌های ترویجی را حمایت از گسترش کمی و کیفی برگزاری کرسی‌ها در حوزه علوم انسانی، معارف دینی و هنر دانست و افزود: «هدف از این کرسی‌ها، بسط آزاداندیشی در راستای شکل‌گیری جنبش ملی نقد و نظریه‌پردازی در ایران، تدوین برنامه‌ها، سیاست‌های اجرایی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و فراهم‌نمودن زمینه لازم برای بررسی تحقیقات و نوآوری‌های‌ صاحبان نقد و نوآوری علمی در عرصه علوم انسانی و معارف دینی و هنر و حمایت از طرح های نوآورانه است».

مسگر در تشریح سیاست‌های تدوین و طراحی کرسی‌های نظریه‌پردازی گفت: «زمینه‌سازی ویژه برای نهضت تولید و عرضه نظریه اسلامی در علوم انسانی، علمی‌کردن مجادلات و تخصصی‌کردن گفتگوهای فرهنگی، نهادینه‌سازی اندیشه و بیان و امکان تبادل آرای علمی با رعایت اخلاق و منطق، کاستن از تنش‌ها و بحران‌های فرهنگی و مهار غوغاسالاری، عوام‌زدگی و عوام‌فریبی، تشویق نخبگان و مراکز علمی کشور به ارائه نظریات پژوهشی و تولید نظریه ، پاسخگویی به نیازهای فکری و معرفتی، شفاف‌سازی محل نزاع و ابهام در جبهه‌بندی فکری و فرهنگی و جمع‌بندی علمی مباحث مهم ازجمله سیاست های تدوین و طراحی کرسی های نظریه‌پردازی است».

وی در ادامه به تعریف کرسی‌های تخصصی پرداخت و بیان کرد: «کرسی‌های تخصصی به کرسی‌هایی علمی اطلاق می‌شود که صاحب‌نظران، در چند جلسه، در حضور شورای داوران و کمیته ناقدان، به ارائه مدعیات علمی خود به عنوان نظریه، نوآوری یا نقد می پردازند».

مسگر درباره کرسی‌های ترویجی نیز گفت: «کرسی‌های ترویجی، به کرسی‌هایی علمی اطلاق می‌شود که صاحب‌نظران، در یک جلسه، به صورت عرضه و نقد ایده علمی یا مناظره به ارائه مدعیات خود می‌پردازند. در نهایت مدعیات صاحب نظران در کرسی عرضه و نقد ایده علمی از سوی دو ناقد و در مناظره از سوی طرف مقابل، نقد می‌شود و بدون داوری یا نمره دهی به پایان می‌رسد».

 

کلید واژه ها: پژوهشکده سمت


نظر شما :