سازمان سمت در طول ۳۴ سال ۴۰ میلیون کتاب منتشر کرد

۰۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۸ کد : ۵۰ اخبار
تعداد بازدید:۴۴۹۴
رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، گفت: «این سازمان در ۳۴ سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون نسخه کتاب چاپ کرد و در هر خانواده ایرانی به طور متوسط دو نسخه از کتاب‌های سازمان سمت وجود دارد».
سازمان سمت در طول ۳۴ سال ۴۰ میلیون کتاب منتشر کرد

حجت الاسلام محمد ذبیحی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: این مسئله موفقیت بزرگی برای سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها محسوب می‌شود؛ البته هنوز نتوانسته‌ایم کار اساسی که مورد انتظار نظام و انقلاب است انجام دهیم».
وی افزود: «در هدفی که کتاب را به خانواده‌ها و دانشجویان با قیمت ارزان برسانیم موفق عمل کرده‌ایم و کوتاهی نداشتیم؛ البته مرحوم احمد احمدی (رئیس پیشین سازمان سمت) و یارانش که بیش از هزار و ۵۰۰ استاد صاحب‌نام کشور هستند،این گام را برداشتند».
ذبیحی تأکید کرد: «این سازمان به دنبال تکامل است، هرچند در این زمینه ادعایی نداریم و استادان و دانشجویان می‌توانند به ما کمک کنند».
رئیس سازمان «سمت» با اشاره به برنامه‌های این سازمان در راستای اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: «در راستای اقتصاد مقاومتی، نشر الکترونیک را در دستور کار قرار داده‌ایم تا سرعت کار در تولید و عرضه محتوای علمی افزایش یابد. هرچه کمتر از کاغذ استفاده شود، در این شرایط بهتر است».
وی در این‌باره افزود: «اقدام مهم دیگر، ‌فرهنگ‌سازی است؛ اما فرهنگ چیزی نیست که با یک دستور و بخشنامه انجام شود، بلکه یک کار عمومی و علمی است تا دانشگاه‌ها به عنوان متولیان اصلی حوزه اقتصاد مقاومتی، این مسئله را به مخاطبان خود انتقال دهند».
عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: «کتاب‌ها باید سمت و سویی پیدا کند و ما را به جایی برساند که بر قامت استوار خود تکیه کرده و به جلو حرکت کنیم».
رئیس سازمان «سمت» درباره همکاری این سازمان با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خاطرنشان کرد: «قبل از عهده‌دار شدن مسئولیت سازمان «سمت» و در دورانی که قائم‌مقامی این سازمان را بر عهده داشتم، آقای غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تفاهم‌نامه‌ای با استاد فقید، مرحوم احمدی رئیس پیشین این سازمان امضا کرد».

 

همکاری سازمان «سمت» با شورای تحول علوم انسانی
وی ادامه داد: «بعد از رحلت مرحوم احمدی، این تفاهم‌نامه در دیدار با آقای حدادعادل جدی‌تر شد و سازمان «سمت» در راستای اهداف کلی شورای تحول حرکت می‌کند؛ البته سازمان «سمت» در پذیرش و چاپ کتاب‌های شورای تحول، استانداردهای علمی و پژوهشی خود را در نظر می‌گیرد».
ذبیحی تأکید کرد: «اقدامات مؤلفان با بهره‌گیری از نظرات علمی دانشگاهیان و استادان نام‌آور هر رشته، به دقت ارزیابی و عرضه می‌شود. تاکنون در تولید محتوای علمی، همکاری مناسبی با شورای تحول علوم انسانی داشته‌ایم؛ به طوری که آماده‌سازی و چاپ حدود ۴۰۰ عنوان کتاب مشترک در دستور کار سازمان «سمت» قرار دارد که از این تعداد تاکنون حدود ۲۱ عنوان کتاب به چاپ رسید».
رئیس سازمان «سمت» درباره کتاب‌هایی که به زودی از سوی این سازمان به چاپ می‌رسد، اظهار داشت: «۹۰ عنوان در مراحل نهایی قرارداد و چاپ قرار دارد؛ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بر آن است به فرهنگ کشور و دانشگاه ها خدمت کند و ما خودمان را از آنها جدا نمی‌دانیم».


اقبال از کتاب‌های سازمان «سمت» در دانشگاه‌ها
عضو هیئت علمی دانشگاه قم درباره استفاده از کتاب‌های سازمان «سمت» به عنوان منابع درسی دانشگاه‌ها تصریح کرد: «هیچ اصرار و بخشنامه رسمی مبنی بر اینکه کتاب‌های چاپ شده سازمان «سمت» باید به عنوان منابع درسی دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد، وجود ندارد. کتاب‌های این سازمان در یک فرایند کاملاً دموکراتیک توسط استادان دانشگاه‌ها و در رقابت با سایر منابع، به عنوان کتاب درسی انتخاب می‌شود».
وی افزود: «در همین شرایط، امسال حدود ۴۰۰ عنوان تجدید چاپ داریم که نشان‌دهنده اقبال از کتاب‌های سازمان «سمت» است».


اهداف سازمان «سمت»
رئیس سازمان «سمت» درباره اهداف این سازمان خاطرنشان کرد: «سازمان «سمت» دو هدف کلی را دنبال می‌کند؛ نخست تقویت این سازمان در سطح ملی است و هدف اصلی این سازمان محسوب می‌شود؛ چرا که یک برند علمی بزرگ در کشور است و تاکنون حدود ۲ هزار و ۳۰۰  عنوان کتاب درسی و مبنایی را در شمارگان بیش از ۴۰میلیون نسخه به چاپ رسانده است».
این مقام مسئول در سازمان «سمت»، گفت: «در کمتر از دو سالی که در این سازمان حضور دارم، حدود ۱۰۲ عنوان کتاب چاپ اولی به دانشگاهیان و عموم علاقه‌مندان عرضه شده است».
وی ادامه داد: «در این بخش، ارتقای کیفیت عملکردی سازمان و بهره‌گیری از دیدگاه‌های علمی استادان دانشگاه، حوزه و ارزیابی فعالیت‌های گذشته، از اولویت‌های جدی است و اعتقاد دارم باید میدان را وسیع‌تر کنیم تا همه دیدگاه‌ها بتوانند در برنامه‌های سازمان «سمت» مشارکت داشته باشند».

 

کلید واژه ها: سازمان سمت دکتر محمد ذبیحی محمد ذبیحی


نظر شما :