کتاب «روش‌های پژوهش در علوم ورزشی و تندرستی» منتشر شد

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۶ کد : ۲۵۱ اخبار معرفی آثار
تعداد بازدید:۳۹۲۴
کتاب «روش‌های پژوهش در علوم ورزشی و تندرستی» تالیف سوزان هال و نانسی گِچل با تلاش جمعی از مترجمان و ویراستاری سجاد احمدی‌زاد ترجمه و از سوی سازمان سمت در ۳۲۷ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۶۳ هزار تومان منتشر شد.
کتاب «روش‌های پژوهش در علوم ورزشی و تندرستی» منتشر شد

مولفان در پیشگفتاری که بر این اثر نوشته‌اند آورده‌اند: «تفاوت این کتاب با سایر کتاب‌های مشابه در چیست؟ این کتاب برای کلاس‌های روش‌ تحقیق مقدماتی در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در طیف وسیعی از رشته‌های مرتبط با سلامت طراحی شده است و شامل تمامی موضوعات اصلی‌ای است که به‌طور مرسوم در متون روش تحقیق مقدماتی مطرح می‌شود. برخلاف دیگر کتاب‌های درسی، بر موضوعات مرتبط با نوشتن پروپوزال تأکید کرده‌ایم، چرا که این موضوعات برای پژوهشگران مبتدی نقش کاربردی زیادی دارد. همچنین، دو فصل کامل در خصوص موضوعات مهمی آورده‌ایم که در دیگر کتاب‌های مشابه چندان مطلوب طرح نشده است: (1) سبک نوشتاری پژوهش و (2) همسان‌سازی ابزار آماری با پروتکل‌های پژوهشی.»

نویسندگان در جایی دیگر از همین پیشگفتار درباره رویکرد کتاب می‌نویسند: «در موضوعات مطرح در این کتاب، بر استفادۀ عملی دانشجویان مبتدی از روش‌های تحقیق تأکید شده است. این رویکرد را طراحی کردیم تا به‌جای حفظ‌کردن مطلب، درک دانشجویان را پرورش دهیم. برای تحریک هم علاقه و هم درک در فرد، متن کتاب با مثال‌ها، کارکردها و تمثیل‌های مرتبط همراه شده است. مثال‌هایی از طیف وسیعی از حیطه‌های علوم ورزشی و سلامت را ذکر کرده‌ایم. با علم به این موضوع که برخی دانشجویان کارشناسی علوم ورزشی برای اشتغال در زمینۀ فیزیوتراپی و دیگر حرفه‌های حفظ سلامت آماده می‌شوند، مثال‌ها و کاربردها نیز شامل پروتکل‌های درمانی و توانبخشی است. با توجه به گستردگی حیطۀ پژوهش کیفی، فصلی را به‌طور کامل به این موضوع و به پژوهشگری کیفی و بین‌المللی به نام کتی انیس (Cathy Ennis) اختصاص داده‌ایم.»

مترجمان این اثر نیز در پیشگفتاری که بر آن نوشته‌اند بیان می‌کنند: «کتاب روشهای پژوهش در علوم ورزشی و تندرستی کتاب درسی بسیار مناسبی برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است. در این اثر در 4 بخش و 17 فصل، اطلاعات ارزش‌مندی در خصوص موضوعات مختلف و مرتبط با روش‌های پژوهشی شامل مقدمات پژوهش، طراحی پژوهش، نوشتار پژوهش و روش‌های آماری مرتبط با طرح پژوهش فراهم آمده است. از نقاط قوت این کتاب پوشش جامع موضوعات و واژه‌های کلیدی مرتبط با روش‌های پژوهشی است. علاوه‌بر این، تمایز اصلی این کتاب نسبت به سایر کتاب‌های موجود مربوط می‌شود به تمرکز آن بر اصول نوشتار گزارش علمی، نوشتار پروپوزال و همسان‌سازی ابزار آماری با طرح‌های پژوهشی. یادگیری سبک نوشتار پژوهشی مناسب برای بسیاری از دانشجویان نه‌تنها برای کلاس‌های درسی، بلکه برای تحصیلات و شغل آیندۀ آن‌ها باارزش است. امید است که ترجمۀ این کتاب توانمندی‌هایی را در دانشجویان این مرز و بوم، به‌ویژه در زمینۀ طراحی و گزارش‌نویسی علمی، فراهم آورد و در ارتقای شغلی و حرفه‌ای آن‌ها مؤثر باشد. از ویژگی‌های مهم این ترجمه این است که کار ترجمه با دقت بالا و بدون حذف حتی یک کلمه یا جمله صورت گرفته است و سعی شده است ترجمه با زبانی ساده و قابل‌فهم صورت گیرد، به‌شکلی که حتی یک جمله در متن یافت نشود که دارای ابهام باشد و برای خواننده قابل‌فهم نباشد.»

در پشت جلد این کتاب هم می‌توانید بخوانید: «کتاب روش‌های پژوهش در علوم ورزشی و تندرستی به دانشجویان و دانش‌پژوهان کمک می‌کند به روش‌های مورد نیاز برای اجرای پژوهش در علوم ورزشی و علوم مرتبط با سلامت و همچنین تهیه پیشنهاده‌های پژوهشی، چکیده‌ها و مقاله‌های مجلات مسلط شوند. آن‌ها نه تنها می‌آموزند که چگونه محتوای مناسب برای مستندات پژوهشی را ایجاد و هماهنگ کنند، بلکه می‌آموزند که چگونه با دقت و وضوح پژوهش کنند. به‌علاوه، این کتاب به انواع روش‌های آماری مورد نیاز پژوهش می‌پردازد و حتی فصلی از آن برای کمک به انتخاب آزمون‌های آماری مناسب برای انواع مختلف مسائل پژوهشی اختصاص یافته است. این کتاب که برای درس‌های مقدماتی روش‌های پژوهش در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی شده، بیشتر به افزایش دانش منجر می‌شود تا حفظ مطالب. مثال‌ها، خودآزمایی‌ها، تمرین‌های گروهی و نکات ریز دیگر به فهم درست روش‌ها کمک می‌کنند.»

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته فیزیولوژی ورزشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان منبع اصلی دروس «روش تحقیق در بیومکانیک» و «آمار و تحقیق» ترجمه شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی سایر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند.

 

برای تهیه کتاب روی تصویر کلیک کنید

کلید واژه ها: سوزان هال نانسی گِچل روش‌‌های پژوهش در علوم ورزشی و تندرستی علوم ورزشی تندرستی پژوهش پژوهش علوم ورزشی روش تحقیق پژوهشی


نظر شما :